وکیل محترم

راهنمای مشاوره حقوقی به هموطنانی که درگیر مسایل مشکل دار شده اند.

وکیل محترم

راهنمای مشاوره حقوقی به هموطنانی که درگیر مسایل مشکل دار شده اند.

با استفاده از تجارب چندساله ام قصد دارم این وبلاگ را برای هموطنانم راه اندازی کنم که در جهت کمک و راهنمایی در مشکلاتی که با کارفرما با چک برگشتی با بیمه با مهریه با کلاهبرداری و....... دارند بتوانم گوشه ای از دغدهایشان را حل کرده و خیالشان را از این بابت که همیشه قانون با ماست راهت کنم. به امید حق

۱۰ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

عجب بوی شامه‌نوازی! انگار بوی قهوه می‌آید. 15 ـ 10 متر جلوتر یک کافی‌شاپ مدرن و شیک پذیرای مشتریان با انواع و اقسام قهوه است.

فکرش را کنید در یک عصر سرد زمستانی نوشیدن یک فنجان قهوه داغ ترک یا عرب اصیل معطر آن هم به همراه چند تکه کیک شکلاتی اسفنجی که بتواند برای مدت کوتاهی طعم مطبوع قهوه را در داخل دهان نگهدارد چقدر می چسبد! 



اما پرسش های زیادی درباره این نوشیدنی پرسیده می شود. این که کافی میکس، کاپوچینو، اسپرسو و قهوه چه تفاوتی با هم دارند؟ فرق میان قهوه فوری با قهوه پودری معمولی و نسکافه در چیست و کافئین کدامیک بیشتر است؟ آیا مصرف پودرهای آماده کافی میکس که در بازار موجود است، توصیه می شود؟ این قهوه هایی که عبارت بدون کافئین روی آن قید شده، واقعا کافئین ندارد؟ چرا رنگ قهوه ها با هم متفاوت است؟ آیا قهوه از نظر خواص درجه بندی می شود؟ بیماران دیابتی می توانند هر نوع قهوه ای بخورند؟ اصلا ویژگی یک قهوه خوب چیست؟

دانه زرد رنگ قهوه، درون میوه های قرمز رنگ خام و بدبویی قرار دارد که پس از خار ج کردن آن از درون میوه، تخمیر و خشک و سپس برشته و به رنگ قهوه ای تیره در می آید و این روزها، آن را به صورت دانه کامل یا پودرشده در بازار می بینیم. با توجه به این که قهوه در چه کشور و چه منطقه ای کشت شده باشد، طعم و رنگ متفاوتی دارد و با توجه به روش یا دستگاهی که قهوه را دم می کنند و همچنین میزان شکر و شیری که به آن افزوده می شود، نام های مختلف اسپرسو، کاپوچینو، کافی میکس و... می گیرد.

قهوه فوری با قهوه معمولی چه فرقی دارد؟

این روزها در قفسه فروشگاه ها در میان انواع قهوه دانه ای، پودری یا کافی میکس شاهد انواع قهوه های فوری هستیم، اما این قهوه چه فرقی با قهوه معمولی دارد؟ دانه قهوه همچون دانه های دیگر حاوی فیبر نامحلول است؛ یعنی اگر دانه قهوه را آسیاب کرده و در آب بجوشانیم فیبر آن رسوب و رنگ قهوه در آب جوش حل می شود. حال اگر در صنعت با صافی رسوب را حذف و محلول حاصل را تبخیر، خشک و آسیاب کنند «قهوه فوری» به دست می آید که به محض ریختن آن در آب جوش، قهوه، آماده مصرف است. 

البته رنگ انواع قهوه فوری ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد و این موضوع به نوع قهوه و روش خشک کردن آن بستگی دارد و نشان دهنده فساد یا تعیین کننده کیفیت و طعم محصول نیست. اغلب قهوه های پودری معمولی عطر و طعم اصیل خود قهوه را می دهد، اما به دلیل آن که قهوه فوری طی فرآیند حرارتی تا حدودی عطر و طعم خود را از دست می دهد گاهی آن را با شیر، شکر، شکلات، فندق، کارامل یا کاپوچینو طعم دار می کنند.

قهوه های فوری یا نسکافه

قهوه را به دو صورت درست می‌کنند؛ با دُرد یا صاف نشده و بی درد یا صاف شده. قهوه عربی و قهوه ترک را با درد درست می‌کنند. قهوه عربی، سیاهرنگ و تلخ است، اما قهوه ترک، رنگی ترش و مزه ای متمایل به شیرینی دارد. اروپاییان اما معمولا درد قهوه را از آب آن جدا می‌کنند. به همین خاطر قهوه اروپایی همیشه درشت تر از قهوه عربی و ترک سائیده می‌شود. 

قهوه برخلاف چای نیاز به دم کردن ندارد، چراکه ماده عطری، رنگی و موثر آن به محض تماس با آب جوش آزاد می‌شود. در نیمه دوم قرن بیستم، انواع قهوه فوری (instand coffee) نیز در بازار اروپا و آمریکا عرضه شد. این قهوه در واقع شیره تبخیر شده قهوه صاف و عصاره دانه قهوه است که نیازی به قهوه جوش ندارد و با حل کردن کمی از آن در یک فنجان آب جوش، قهوه آماده به دست می آید. 

این نوع قهوه در آغاز مخالفان جدی در میان طرفداران قهوه داشت، چراکه قهوه نوشان حرفه ای معتقد بودند طعم و عطر واقعی این نوشیدنی در بسته بندی های قهوه فوری از دست می‌رود، اما امروز با پیشرفت فن آوری تولید قهوه فوری، دیگر فاصله میان‌کیفیت این دو نوع قهوه به کلی از میان رفته و حتی قهوه فوری طرفداران بیشتری پیدا کرده است، چراکه این نوع قهوه معمولا پس از سایش، پروسه تولید را طی می‌کند و در حقیقت به نوعی پرورده و خوش طعم می‌ شود.

اولین شرکتی که قهوه فوری را راهی بازار جهانی قهوه کرد، شرکت معروف Nestle بود. با ورود بسته های Nestle Coffee به ایران، اصطلاح نسکافه نیز میان علاقه مندان به نوشیدن قهوه رواج یافت. به این ترتیب اصطلاح نسکافه به نوعی اختراع ایرانیان قهوه نوش به حساب می‌آید.

تفاوت کافی میکس با قهوه و شیر قهوه

اما قهوه پودری چه تفاوتی با نسکافه دارد و آیا کافی میکس با شیر قهوه فرق می کند ؟ قهوه پودری، خالص و فقط از پودر دانه قهوه تهیه می شود، اما نسکافه یا همان کافی میکس (قهوه مخلوط) در صنعت از مخلوط قهوه فوری، شیرخشک، پودر شکر و برخی افزودنی های دیگر تهیه و پس از حل شدن در آب جوش بسرعت آماده مصرف می شود. 

پودر آماده کافی میکس چون حاوی شکر، خامه و چربی است کالری بالایی داشته و مصرف زیاد آن توصیه نمی شود و چون برخی انواع آن حاوی مواد نگهدارنده است می تواند موجب بروز حساسیت در افراد مستعد شود و بهتر است نسکافه با میزان کم شکر به همراه شیر کم چرب و قهوه تازه و اصیل به صورت خانگی تهیه شود.

اما آیا شیر قهوه با کافی میکس فرق می کند؟ در پاسخ باید گفت بله. شیر قهوه معمولا از ترکیب شیر و قهوه تهیه می شود و بدون شکر است، اما نسکافه های آماده همه حاوی شکر بوده و در نتیجه مبتلایان به دیابت مجاز به مصرف هر نوع نوشیدنی حاوی قهوه نیستند. البته کافی میکس بدون شکر با عبارت «sugar free» و کم چرب با عبارت «low fat» که روی بسته بندی آن قید شده برای بیماران دیابتی، مبتلایان به چربی خون و اضافه وزن و البته برای افراد سالم در بازار موجود است که یا طعم تلخ دارد و فقط از دو ترکیب شیر و قهوه تهیه شده است یا آن که مزه شیرین داشته و قند مصنوعی جایگزین شکر آن شده است که انواع کافی میکس های تلخ (بدون شکر مصنوعی) گزینه مناسب تری است که دیابتی ها بهتر است با مشورت پزشک از این نوشیدنی استفاده کنند. 

لازم است بدانید اگر کافی میکس بدون شکر را انتخاب می کنید، گمان نکنید که بدون کالری است، زیرا شیرخشک و خامه آن کالری زاست و حتی انواع کم چرب آن هم میزانی کالری دارد، اما قهوه خالص تقریبا بدون کالری است.

کافئین قهوه فوری کمتر است

به گفته متخصصان علوم غذایی میزان کافئین قهوه فوری، کمتر از قهوه معمولی است و هر دو فنجان قهوه فوری به اندازه یک فنجان قهوه معمولی کافئین دارد. البته لازم است بدانید مقدار کافئین یک فنجان قهوه همیشه ثابت نیست، زیرا به نوع، شیوه دم کردن و میزان پودر آن بستگی دارد. تحقیقات نشان داده است از آن جا که بیش از پنج تا شش ساعت طول می کشد تا کافئین قهوه از بدن دفع شود نوشیدن یک فنجان آن هنگام عصر، بر خواب شبانه تاثیر می گذارد.

چه افرادی نباید قهوه و نسکافه بخورند؟

از آنجا که کافئین قهوه علائم استرس، دلهره، تنش و اضطراب را تشدید می کند، مصرف بیش از دو فنجان آن در روز توصیه نمی شود. نتایج برخی تحقیقات نشان داده است کافئین قهوه در زنان باردار موجب رشد ناقص جنین، سقط یا زایمان زودرس می شود و می تواند از طریق شیر مادر به شیرخوار منتقل شود و نوشیدن بیش از یک فنجان آن موجب بروز بی خوابی، تحریک پذیری، امتناع از شیرخوردن و عصبی شدن شیرخوار شود و چون کبد نوزاد به اندازه کافی رشد نیافته و آنزیم های خاص را ندارد، کافئین مدت زیادتری برای تجزیه شدن در بدن نوزاد می ماند و عوارض بیشتری را به جا می گذارد. 

همچنین کسانی که مبتلا به پرفشاری خون و تپش قلب هستند، افرادی که در معرض پوکی استخوان قرار دارند و زنانی که در سینه خود غده فیبروکیستیک دارند نباید زیاد قهوه بنوشند. قهوه به دلیل کافئین، اثر داروهای ضد درد را افزایش می دهد و انواعی که عبارت بدون کافئین روی بسته بندی آن قید شده می تواند حاوی اندکی کافئین باشد. بر اساس تحقیقات، کافئین موجود در یک فنجان قهوه بدون کافئین، پنج تا ده برابر کمتر از قهوه معمولی است.

چه قهوه ای بخریم؟

ـ هر چه دانه قهوه بزرگ تر باشد، طعم بهتری دارد و اگر خواستید قهوه پودر شده بخرید توجه کنید که روی بسته بندی اش عبارت AA درج شده باشد. این عبارت نشان می دهد که پودر قهوه از دانه های درشت تهیه شده است.

ـ قهوه ای که رنگ تیره شفاف و طعم تلخ تری داشته باشد مرغوب و اصیل تر است. دقت کنید قهوه پودری زمان دم کشیدن باید کمی روغن پس دهد و مزه آن تلخ باشد. قهوه های ناخالص و بی کیفیت رنگ روشن کدر و طعم خاک و آنهایی که کهنه و تاریخ گذشته اند کمی بوی آرد نخودچی می دهند.

ـ هیچ گاه قهوه را زودتر از موعد تهیه نکنید که بخواهید آن را دوباره گرم کنید، زیرا مثل چای جوشیده طعم آن بر می گردد. اگر قهوه عطر و بویش را از دست بدهد در اصطلاح می میرد و نوشیدن آن دلچسب نیست.

ـ وقتی قهوه را در آب سرد حل کردید روی شعله ملایم بگذارید تا به جوش آید و کف کند. ابتدا کف روی قهوه و سپس قهوه را در فنجان ریخته و میل کنید.

ـ هر چه قهوه بیشتر بجوشد غلیظ تر و کافئین و رنگ بیشتری از آن خارج می شود. شیوه دم کردن قهوه و ترکیباتی که به آن افزوده می شود می تواند خواص قهوه را کم یا زیاد کند.

ـ دانه قهوه در محیط خشک و خنک تا یک سال، ولی پودر قهوه باید سریع تر و ظرف مدت یک ماه مصرف شود. انواع نسکافه هم تا شش ماه قابلیت نگهداری دارد.

  • مریم قدوسی
  • ۰
  • ۰

تحقیقات نشان داده‌اند که بازاریابی ارجاعی (Referral Marketing) از بهترین روش‌های بازاریابی است که یک شرکت در طول حیات خود می‌تواند از آن استفاده کند.

بازاریابی ارجاعی که گاهی از آن با عنوان بازاریابی دهان به دهان نیز یاد می‌شود به شکل ساده شده، همان خرید یک مشتری به خاطر نظر و یا پیشنهاد دیگران است.

این نوع بازاریابی از روش‌های بسیار موثر بازاریابی است زیرا مردم به نظر اطرافیان، دوستان، افراد مشهور جامعه، افراد خانوداه و یا ستارگان شبکه‌های اجتماعی بیشتر از تبلیغات مستقیم اطمینان دارند و به آنها راحت‌تر اعتماد می کنند. در واقع اهمیت این موضوع را زمانی می‌توان به شکلی روشن‌تر متوجه شد که گاهی اوقات خودمان هم برنامه‌های تلویزیونی و حتی لباسی که می‌پوشیم را تحت تاثیر اطرافیانمان انتخاب کرده‌ایم.

در این نوشته قصد داریم ابتدا در رابطه با این موضوع بحث کنیم که چرا بازاریابی ارجاعی اهمیت زیادی دارد و سپس مثال‌هایی از کمپین‌های موفق را با هم بررسی می‌کنیم. پس از آن ۷ گام عملی برای پیاده‌سازی بازاریابی ارجاعی را معرفی خواهیم‌کرد.

تحقیق نیلسون درباره تاثیر تبلغات

چرا بازاریابی ارجاعی بسیار تاثیر گذار است؟

ما می‌دانیم که بازاریابی ارجاعی یا بازاریابی دهان به دهان از جمله قوی‌ترین روش‌های بازاریابی است. اما این نوع از بازاریابی چرا اینقدر قدرتمند است؟

سه مورد را می‌توان به صورت کلی دلیل موفقیت این نوع بازاریابی دانست:

۱. دقت در هدف‌گیری: اگر تا به حال از بستر‌های تبلیغاتی Google Adwords و Facebook Ads استفاده کرده باشید احتمالا دیده‌اید که چطور پول شما در جلوی چشمانتان به سرعت کم و کمتر می‌شود. می‌دانید دلیلش چیست؟ به صورت کلی دو دلیل برای یک کمپین موفق وجود دارد، پیام مناسب و هدف گیری دقیق مخاطبین که در بازاریابی ارجاعی هردو در یک‌جا جمع شده‌اند. بازاریابی ارجاعی یا همان بازاریابی دهان به دهان در انتخاب مخاطبین هدف بسیار دقیق عمل می‌کند. دلیل آن این است که مشتریان شما، دوستان و اطرافیان خود را به خوبی می‌شناسند و پیام کمپین را به افرادی منتقل می‌کنند که به آن محصول یا خدمت نیاز دارند. بنابراین پیام کمپین شما بسیار موثرتر از روش‌های دیگر بازاریابی به مخاطبین شما منتقل می‌شود.

۲. فاکتور اعتماد: اعتماد از مرحله انتخاب تا خرید برای مشتری نقش بسیار کلیدی را ایفا می‌کند. این موضوع در حدی است که اگر ما به کسی اعتماد نداشته باشیم حتی به حرف‌هایش هم گوش نمی‌دهیم چه برسد به این که بخواهیم از او خرید کنیم. بد نیست برای فهم بهتر این موضوع به زمانی بازگردید که فروشنده‌ای قصد فروختن کالایی را به شما داشته و شما هیچ اطمینانی به حرف‌های او نداشته‌اید، آیا از او خرید کردید؟ خرید شما خرید مطمئنی بود؟

در بازاریابی ارجاع دعوت به خرید معمولا از طرف افرادی است که شما اطمینان زیادی به آن‌ها دارید، حالا چطور خرید خواهید کرد؟ مثلا اگر یک وبلاگ نویس معروف و یا یک متخصص در تلگرام محصولی را در زمینه‌ای که به آن نیاز دارید به شما معرفی کند طبیعتا شما اعتماد بیشتری به پیشنهاد او خواهید داشت. بار‌ها و بارها تحقیقات نشان داده اند که این نوع از تبلیغات اگر توسط متخصصین و افرادی که مشتریان به آن‌ها اطمینان دارند منتشر بشوند بسیار بیشتر مورد اعتماد واقع شده و موفق‌ترند. اگر باز هم در این باره ابهامی دارید می‌توانید به تحقیق نیلسن درباره اعتماد بیشتر در این روش روجوع کنید. بد نیست نگاهی هم به این جدول که از همان تحقیق نیلسن برداشته شده، داشته باشیم که به بررسی میزان اعتماد مشتریان به انواع کانال های تبلیغاتی پرداخته است:

اما صبر کنید! اگر شما فقط به ردیف اول نگاه کردید و با خودتان گفتید که «خیلی خوبه!» بد نیست دوباره برگردید و به ردیف های سوم و چهارم هم نگاهی بیاندازید چون هردو جزء بازاریابی ارجاعی هستند.

به یاد داشته باشید که بازاریابی ارجاعی فقط محدود به دوستان و خانواده فرد نیست بلکه هر منبعی که فرد به آن‌ها اعتماد دارد می‌تواند در این راه به ما کمک کند پس حالا وقت پرسیدن این سوال است که فرد به چه منابعی اعتماد دارد؟

  • خانواده و دوستان
  • منتشر کنندگان اخبار
  • بررسی‌ها و نظراتی که به صورت آنلاین منتشر می‌شوند.
  • نظر افراد تاثیر‌گذار (بلاگر‌ها، ستارگان شبکه‌های اجتماعی)
  • مشتریان قبلی
  • گواهی نامه‌ها
۳. دست یابی و شتاب‌دهی: قبلا اگر می‌خواستید به یک مصرف کننده دست پیدا کنید، خود دست‌یابی کار ساده ای نبود. دست‌یابی صرفا از طریق مواجهه مستقیم با افراد یا نهایتا با تماس تلفنی به دست می‌آمد. اما امروزه کسی که درشبکه‌های اجتماعی دنبال کنندگان زیادی دارد می‌تواند به سادگی و با یک نقد برای یک محصول موفقیت و یا در طرف دیگر، شکست را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال خویش انداز هیلاری داف در سال ۲۰۱۳ توانست تاثیر زیادی در جلب نظر مردم به قاب‌های Wildflowerr برای آیفون داشته باشد. درواقع امروزه با یک پست فیس‌بوک، یک توییت و یا حتی یک سلفی در اینستاگرام که در آن یک محصول خاص وجود دارد، می‌توان تعداد زیادی مشتریان بالقوه را هدف قرارداد. اگر این پست‌ها به اشتراک هم گذاشته شوند که دیگر برای کسب‌وکار مذکور نور علی نور خواهدبود. در حقیقت همین اثر اجتماعی است که بازاریابی اجتماعی را روز به روز قدرتمند تر می‌کند.

نمونه‌های موفق بازاریابی ارجاعی در ایران

بعد از این که فهمیدیم چقدر بازاریابی ارجاعی مهم و تاثیر گذار است حالا وقت آن رسیده که تعدادی از نمونه‌های موفق در بازاریابی ارجاعی را با هم بررسی کنیم:

  • نمونه اول؛ ایران رادیاتور: یکی از بهترین نمونه‌ها برای تاثیر بازاریابی ارجاعی در ایران را می‌توان کمپین «پشتم گرمه!» ایران رادیاتور دانست که برای ایرانیان بسیار جذاب بود و توانست به خوبی توسط خود مردم در کشور منتشر شود. سرعت پخش و تعداد دیده شدن این کمپین به حدی زیاد بود که این شرکت توانست سود سرشاری را از این کمپین ببرد و نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد. خوب است بدانید که در لحظه نگارش این نوشته تعداد نمایش کلیپ‌های این کمپین تنها در آپارات بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نمایش بوده است.
  • نمونه دوم؛ اسنپ: این شرکت در ابتدای ورود از انجام هرگونه تبلیغات محیطی و بیلبردی محروم بود چراکه اجازه تبلیغات به این سبک سنتی را نداشت. ولی اسنپی‌ها هوشمندانه عمل کردند و توانستند با بازاریابی ارجاعی و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، تعداد زیادی کاربر به دست بیاورند. موفقیت این کسب و کار تا جایی پیش رفت که اکنون سرمایه‌گذاران خارجی در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند و باید بگوییم بخش بزرگی از این موفقیت را مرهون بازاریابی ارجاعی هستند. حال اسنپ که در کار خود موفقی ظاهر شده حدود ۴۵ میلیون یورو ارزش دارد. اسنپ تنها در تهران حدود ۱۵ هزار راننده (بر اساس تعداد اعضای کانال رانندگان اسنپ) را از طریق این نوع از بازاریابی جذب کرده است. روش این‌کار هم به این صورت است که هر راننده به ازای معرفی یک راننده دیگر ۲۵ هزار تومان به عنوان هدیه دریافت می‌کند. اسنپ برای مسافرین هم این امکان را در نظر گرفته و به ازای معرفی هر مسافر، به معرفی کننده ۵ هزار تومان اعتبار هدیه می دهد و به لطف روش‌های این‌چنینی توانسته طبق آمار کافه بازار بیش از ۲۰۰ هزار مشتری را فقط در پلتفرم اندروید جذب کند. و درنهایت طبق آماری که خود اسنپ منتشر کرده، این شرکت به صورت ماهانه بیش از صد درصد رشد به صورت میانگین داشته که رکورد فوق‌العاده‌ای است.

خب چطور از بازاریابی ارجاعی استفاده کنیم؟

پیاده سازی بازاریابی ارجاعی زیاد کار پیچیده ای نیست، با چند گامی که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم می‌توانید این نوع بازاریابی را برای کسب و کار خودتان پیاده سازی کنید:

۱. خدمات استثنایی در اختیار مشتریانتان قرار بدهید: محصولات خوب برای پایه‌ریزی یک بازاریابی ارجاعی بسیار حیاتی است. در واقع خدمات مناسب به مشتریان (که خودش به نوعیی جزئی از همان محصول است) و محصول با کیفیت بالا از مبانی کمپین‌های ارجاعی هستند. برای شروع، تجربه مشتری در کسب و کار خودتان را ارزیابی کنید، یعنی به عنوان یک مشتری به شرکت خود نگاه کنید و از خودتان بپرسید که چه چیزی در این شرکت هست که ارزش به اشتراک گذاری با دوستانتان را دارد.

۲. به آمارهای خود توجه کنید: ممکن است شما قبلا ارجاع‌هایی را تجربه کرده باشید ولی از آن‌ها بی‌خبر باشید. سعی کنید امکانی را فراهم کنید تا متوجه شوید که کدام کانال‌های ارتباطی هستند که تاثیر بیشتری بر روی جذب مشتریانتان دارند تا بیشتر روی آن‌ها سرمایه گذاری کنید. مثلا در وب یکی از ابزارهایی که به خوبی کمک می کند تا شما بتوانید آمار کاملی در این رابطه داشته باشید Google Analytics است. این سرویس به صورت کامل به شما نشان می‌دهد که مشتریان شما از کدام کانال‌های ارجاعی آمده‌اند و کدام کانال‌ها تاثیر بیشتری روی مشتریان شما گذاشته‌اند. اگر به این داده‌ها دسترسی پیدا کنید می‌توانید با روش‌های زیر با آن سایت‌ها و کانال‌ها و همینطور بازدیدکنندگانشان تعامل بیشتری داشته باشید:

  • پست مهمان در آن‌ها منتشر کنید.
  • در سود خود با آن‌ها شریک بشوید.
  • از آن‌ها بخواهید تا بیشتر از شما در مطالبشان یاد کنند.
همچنین بخوانید:  آیا استفاده از Google AdWords موثر است؟

۳. استفاده از «معرف»: یکی از راهکارها برای استفاده از بازاریابی ارجاعی، استفاده از «معرف» است. برای مثال اگر مشتری وارد سایت شما شده و قصد خرید کالایی را دارد،،، می‌تواند درر حین خرید «معرف» خود را هم معرفی کند. سپس شما می‌توانید برای فرد معرف یک درصدی تخفیف در نظر بگیرید یا یک سرویس را به رایگان در اختیارشانن قراردهید. اینگونه همم مشتریان برای معرفی سرویس شما به دیگران جذب شوند و هم به نوعی مزد کاری که کرده‌اند را دریافت کنند. این کار درواقع مشابه همان استراتژی اسنپ برای جذب راننده و مسافر است.

۴. کاری کنید محصولتان را به اشتراک بگذارند: راه‌های زیادی هست که فاکتورهای بازاریابی دهان به دهان را برای مشتریان‌تان ایجاد کنید. البته این موضوع تا حد زیادی به هنر شما بستگی دارد ولی خب می‌توان از نمونه‌های موفق هم ایده گرفت.یکی از فروشگاه‌هایی که در کشور ما به خوبی توانست این امکان را برای مشتریان خودش فراهم کند استیکر فروشی آقای لامعی بود.

آقای لامعی همراه با استیکرها یک نامه دست‌نویس ارسال می‌کردند که باعث می‌شد مشتریان از دیدن آنها ذوق کرده و بلافاصله این کار زیبا را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. این کار با ایجاد یک جو مثبت درباره فروشگاه آقای لامعی ایجاد کرد که برای رشد کسب و کارشان بسیار مثبت است. چنین کاری را می‌توان تقریبا در هر کسب و کاری انجام داد.

۵. آسان‌سازی ارجاع برای مشتریان: تا جای ممکن باید تمامی امکانات برای مشتریان فراهم باشد تا بتوانند به راحت‌ترین شکل ممکنه به کسب و کار شما ارجاع بدهند.برای راحتی مشتریان شما می‌توانید امکان ارجاع را به راحتی در سایتتان قرار دهید که مخاطبین به راحتی از آن استفاده کنند. اگر برنامه‌ای برای بازاریابی ارجاعی دارید به گونه‌ای باید آن را پیاده سازی کنید که برای مخاطبینتان قابل فهم و راحت باشد تا آنان برای مشارکت هیچ سختی را پیش رویشان نبینند.

۶. سرمایه‌گذاری روی افراد موثر: افراد موثر در صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید مانند معدن‌های طلا هستند که کمک زیادی به فروش شما خواهند کرد. البته نکته اینجاست که این افراد تاثیرگذار باید تا جای ممکن به افرادی که مشتریان بازار هدف شما هستند نزدیک باشند. افراد تاثیرگذار و معروف شاید هزینه‌های زیادی را برای تبلیغ شما از شما بخواهند و شما نتوانید که با آن‌ها همکاری کنید اما جای نگرانی نیست. شما می‌توانید به دنبال راه‌های بسیار کم هزینه‌تر باشید مثلا پیدا کردن یک وبلاگ‌نویس مطرح یا یک استاد دانشگاه و یا یک کانال تاثیر گذار تلگرامی و موارد این‌چنینی که هزینه‌های پایین و بازگشت مناسبی برای شما دارند.

۷. نظرات و پیشنهادها هم ارجاع هستند: مردم به آنچه که مشتریان قبلی شما می‌گویند اعتماد بیشتری دارند پس مطمئن شوید که به اندازه کافی مشتریانتان را تشویق به انتشار نظرات و پیشنهاداتشان کرده‌اید.یک مثال معروف که تقریبا همه ما آن را تجربه کرده‌ایم نظراتی است که زیر هر محصول در دیجیکالا می‌خوانیم و شاید حتی این نظرات برای ما مهم‌تر از بررسی‌ دیجیکالا از محصول مورد نظر باشند.

نتیجه گیری

بازاریابی ارجاعی یک روش مهم و تاثیر گذار برای هر نوع کسب و کاری است. پیاده سازی تاکتیک‌های پایه‌ای ساده می‌توانند به ما در پیاده سازی این نوع از بازاریابی کمک  شایانی کنند.

  • مریم قدوسی
  • ۰
  • ۰

حتما تا به حال با بخش Story در شبکه اجتماعی اینستاگرام آشنا شده‌اید و احتمالا برایتان سوال بوده چطور می‌توانید از آن در حساب کاربری کسب و کار خود استفاده کنید؟ مزیت اصلی استفاده از ویدئو‌ها، تصاویر و متون در بخش استوری اینستاگرام، به دست آوردن یک تصویر کلی از علاقه‌مندی‌های دنبال‌کنندگان شما است.

در این مقاله سعی داریم به بخش استوری پنج کسب و کار در اینستاگرام نگاهی داشته باشیم و روش‌های آن‌ها در استفاده از استوری را بررسی کنیم تا به این ترتیب با تولید محتوای مشابه در بخش استوری اینستاگرام، هوشمندانه‌تر از گذشته عمل کنیم و بازاریابی شبکه های اجتماعی بهتری داشته باشیم.

۱. «یک روز از زندگی» کسب و کار خود را نشان دهید

شما می‌توانید در بخش استوری اینستاگرام، هم از عکس‌های معمولی و هم از ویدئو استفاده کنید. ویدئو‌هایی که در استوری منتشر می‌کنید لازم نیست خیلی خاص باشند و یا حرفه‌ای ساخته شده باشند. در واقع ویدئوهای شما در بخش استوری می‌توانند به شکلی مناسب، اتفاقات روزمره که در کسب و کار شما رخ می‌دهند را بازگو کنند.

برای مثال رستوران Union Fare در شهر نیویورک، از استوری اینستاگرام برای به اشتراک‌گذاری ویدئو از اتفاقاتی که هر روزه در رستوران رخ می‌دهد استفاده می‌کند. برای این ویدئوها حتی لازم نیست از کپشن‌های رسمی استفاده کنید و می‌توانید به شکل خودمانی‌تر استوری‌های خود را پست کنید. این استوری‌های ویدئویی، به دنبال‌کنندگان این حساب کاربری اجازه می‌دهد با فضای رستوران بیشتر آشنا شوند. همچنین به صورت روزانه تصاویری از غذاهای جذاب منوی این رستوران را می‌توانند ببینند. حال تصور کنید یک بیینده که اتفاقا ناهار یا شام نخورده هم این استوری‌ها را ببیند؛ خوش به حال رستوران Union Fare!

01

ضبط ویدئو در بخش استوری اینستاگرام نیز بسیار ساده است. بعد از اینکه به صفحه Story رفتید، کافی است دکمه‌ وسطی که در پایین صفحه قرار دارد را نگه دارید تا فیلم‌برداری شروع شود. برای گرفتن عکس نیز همین دکمه را یک بار لمس کنید.

02

بعد از فیلمبرداری، می‌توانید ویدئو خود را با یا بدون کپشن آپلود کنید تا در استوری حساب کاربری شما قرار گیرد. اگر مایل باشید می‌توانید یک متن را روی آن تایپ کنید و یا حتی با ابزار قلم، متن خود را روی تصویر بکشید. این موارد یک فرصت برای ایجاد خلاقیت در مقابل شما قرار می‌دهند تا بتوانید محتوای درخور و مناسبی را در استوری اینستاگرام پست کنید.

ویژگی مهم استوری‌های اینستاگرام این است که می‌توانید بدون هرگونه زحمت اضافی و ادیت‌های وقت‌گیر که نیاز به اپلیکیشن‌های خاص هم دارند، ویدئو ضبط کنید و به سادگی آن را به اشتراک بگذارید. در نهایت همین ویدئوهای ساده، می‌توانند جذاب باشند و به شکلی موثر، برند شما را تبلیغ کنند.

۲. استوری‌های خود را تبدیل به یک مقاله خیلی کوچک کنید

به دنبال یک راه جدید برای نشان دادن مطالب وبسایت خود می‌گردید؟ از استوری اینستاگرام استفاده کنید تا بتوانید یک نمای مختصر از مقاله خود نشان دهید. بسیاری از کاربران اینستاگرام به دنبال چیزهایی مثل دستور پخت یک غذای جدید یا به دنبال ایده‌هایی خلاقانه در زمینه خانه‌داری هستند و استوری‌های اینستاگرام فضای خوبی برای به اشتراک گذاری چنین محتواهایی است.

برای مثال حساب کاربری Real Simple، یک مجله شیوه زندگی است که بسیاری از مطالب وبسایت خود را در قالب استوری در اینستاگرام بازنشر می‌کند. این استوری‌ها که شاید بتوان آنها را mini-article نامید، اطلاعات مفیدی را به شکلی ساده در اختیار بیننده می‌گذارد. در نهایت نیز بیننده را به سمت لینک اصلی مطلب هدایت می‌کند تا بتوانند مطلب مربوطه را به شکلی کامل و مفصل بخوانند.

برای ساخت استوری مشابه برای کسب و کار شما، ابتدا لازم است نگاهی به مطالب بلاگ خود بیاندازید. این احتمال که مطلبی پیدا کنید که بتوان در چند قاب در استوری اینستاگرام قرار داد وجود دارد. برای مثال در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید که چطور یک روش برای تولید مایع شوینده به شکلی ساده نمایش داده شده است.

03

بعد از اینکه موضوع خود را انتخاب کردید، با استفاده از ابزارهایی مثل فوتوشاپ می‌توانید تصاویری مشابه آنچه مشاهده کردید را بسازید. سپس این تصاویر را با ترتیبی که در نظر گرفته‌اید، در بخش استوری آپلود کنید. برای ساخت استوری مشابه Real Simple، باید ابتدا یک کاور با تیتر مربوطه بسازید و سپس در تصویر بعدی، آموزش خود را به شکلی ساده قرار دهید. در نهایت در تصویر سوم و به عنوان بخش پایانی، بینندگان را به وسیله یک لینک، به بلاگ خود هدایت کنید.

همچنین بخوانید:  5 مهارتی که هر بازاریاب شبکه های اجتماعی باید داشته باشد

تصویر سوم در ساخت چنین استوری نقشی اساسی دارد چراکه باعث می‌شود مخاطب شما همچنان از طریق دیگری با شما در ارتباط باشد و وارد سایت شما شود. اما اگر از گذاشتن تصویر سوم خودداری کنید، به نوعی مخاطب را در میانه راه رها کرده‌اید و اگر آنها نسبت به برند و استوری‌های بعدی شما بی تفاوت شوند، نباید تعجب کنید.

به طور کلی محتوا در سالهای اخیر راه زیادی را پیموده و اکنون به روش‌های مختلف می‌توان آن را ارائه کرد. توصیه می‌کنیم از Real Simple الگوبرداری کنید تا بتوانید استوری‌هایی مینیمال و جالب برای مطالب بلاگ خود منتشر کنید.

۳. پخش زنده فیس‌بوک خود را تبلیغ کنید

پخش زنده فیس‌بوک نیز یک ابزار جدید در شبکه‌های اجتماعی به حساب می‌آید که کسب و کارهای مختلف از آن استفاده می‌کنند. تا به حال به استفاده از استوری اینستاگرام برای تبلیغ پخش زنده خود فکر کرده‌اید؟ به سادگی می‌توانید در استوری یک عکس بگذارید و در آن به مخاطبین خود اطلاع دهید که هم اکنون در حال پخش زنده از فیس‌بوک هستید و بینندگان بیشتری را به آن سمت جذب کنید.

Food Network یکی از حساب‌های کاربری معروف در اینستاگرام است که از استوری برای تبلیغ پخش زنده فیس بوک خود استفاده کرده‌است. در واقع آنها در حال نمایش درست کردن بستنی Gelato Roses بودند و با گذاشتن عکسی وسوسه‌انگیز در استوری، از دنبال‌کنندگان اینستاگرام خود برای دیدن این پخش زنده دعوت کردند. آن‌ها می‌دانستند دنبال کنندگان‌شان در اینستاگرام به دنبال محتواهایی این چنین هستند و با انتخاب درست موضوع، باعث شدند تعداد زیادی از آن‌ها به سمت فیس‌بوک‌شان نیز سرازیر شوند.

04

برای ساخت چنین استوری در اینستاگرام، کافی است یک عکس مرتبط همراه با متن و لینک پخش زنده خود در استوری آپلود کنید تا مخاطبان با یک دید اولیه وارد پخش زنده شما شوند. توجه داشته باشید که فعلا نمی‌توان لینک‌های قابل کلیک در استوری اینستاگرام گذاشت و سعی کنید با استفاده از کوتاه کننده‌های لینک مثل goo.gl، لینک کوتاه شده پخش زنده یا به طور کلی لینک کوتاه از صفحه فیس بوک خود بگذارید. زیرا کاربران به دنبال لینک‌های بلند با کاراکترهای ناموزون نخواهندرفت.

یک نکته: برای قراردادن نوشته در زاویه‌های مختلف و اندازه‌های متفاوت، می‌توانید به سادگی با قرار دادن دو انگشت خود روی متن نوشته شده آن را کوچک و بزرگ کنید و یا زاویه آن را تغییر دهید تا به نتیجه دلخواه برسید.

به یاد داشته باشید اگر مردم محتوای تولید شده در اینستاگرام شما را دوست دارند، احتمالا به محتوای منتشر شده در فیس‌بوک شما نیز علاقه نشان خواهند داد. از یک پلتفرم برای تبلیغ دیگری استفاده کنید تا به این ترتیب میزان ارتباط شما با کاربران در هر دو شبکه اجتماعی بهتر شود.

۴. محصولات خود را در عمل نشان دهید

اگر می‌خواهید یک محصول را تبلیغ کنید، استوری اینستاگرام جای بسیار خوبی برای این‌کار است. به مردم نشان دهید چطور باید از محصول شما استفاده کنند یا نشان دهید این محصولات برای چه کاری خوب هستند و یا حتی مردم چطور می‌توانند با آن محصول چیزی بسازند.

Vitamix، یک شرکت مشهور در زمینه تولید میکسر، از استوری‌های اینستاگرام برای نشان دادن قابلیت‌های میکسر خود استفاده می‌کنند. برای مثال در زیر، آن‌ها با یک ویدئو نمایش دادند چطور می‌شود پای کدوتنبل را مرحله به مرحله توسط میکسر Vitamix درست کرد. با این روش نه تنها بینندگان با محصول شرکت Vitamix آشنا می‌شوند، بلکه می‌توانند کارایی آن را هم در عمل ببینند.

05

این ایده می‌تواند برای طیف گسترده‌ای از محصولات استفاده شود. آموزش آرایش با لوازم برندی خاص، آموزش درست کردن مو با اتو موی برند شما و حتی ویدئوهای جذاب اسکیت‌سواری با اسکیت‌بردهای یک برند، تنها چند نمونه هستند که می‌توان از آنها در استوری اینستاگرام استفاده کرد.

حال نگاهی بیندازیم به چند نکته کوچک در استوری‌های Vitamix:

در ساخت این استوری، Vitamix از دو رنگ استفاده کرده است. در انتخاب رنگ باید هوشمندانه عمل کرد و با توجه به تم استوری و برند شما انتخاب شوند. برای مثال در استوری سوم آنها از رنگی مشابه رنگ دسر پای کدوتنبل استفاده کرده‌اند. در انتخاب رنگ‌ها، شما محدود به استفاده از رنگ‌هایی که در زیر صفحه میبینید نیستید. می‌توانید با نگه داشتن انگشت خود روی هر کدام از رنگ‌های پیش‌فرض، هر طیف رنگی که مایل هستید را انتخاب کنید.

06

در نهایت همچنین توجه داشته باشید میزان نور فضایی که در حال فیلمبرداری از آن هستید، آنقدری مناسب هست که اتفاقات در حال ضبط شدن برای کاربران به سادگی قابل مشاهده باشد.

سعی کنید همیشه بیش از آنکه مردم انتظار دارند، اطلاعات در اختیارشان قرار دهید. مثلا Vitamix علاوه بر همه آنچیزی که توضیح دادیم، در نهایت آدرس وبسایت خود را در قاب پایانی استوری قرار داده تا کاربر بتواند با مراجعه به آن، با دستورالعمل درست کردن انواع دسر آشنا شود.

منبع: http://farnian.com/smm/how-use-instagram-for-marketing/

قاعدتا در نهایت باید محتوایی که منتشر می‌کنید، مردم را به خرید محصول شما ترغیب کند. اگر می‌توانید این کار را با روشی جذاب و البته هوشمندانه انجام دهید، در نتیجه قادر خواهید بود مردم بیشتری را به سمت وبسایت خود و همچنین محصولات‌تان بکشانید و در پایان آمار فروش قانع کننده‌ای هم داشته باشید.

۵. اتفاق مهم شرکت خودتان را جشن بگیرید

با میکس کردن مصاحبه‌ها و تاکتیک‌های دیگر، می‌توانید به سادگی در استوری اینستاگرام یکی از اتفاقات مهم شرکت خود را بازتاب دهید. اتفاقاتی که گاهی مثل پشت سر گذاشتن یک مرحله بزرگ، اهمیت دارند. شرکت هواپیمایی Southwest Airlines در استوری اینستاگرام حساب کاربری خود، بازنشسته شدن هواپیمای بویینگ ۷۳۷-۵۰۰ را جشن گرفتند و با ساختن چند ویدئو کوتاه، این موضوع را برای کاربران خود بازتاب دادند.

07

یک اتفاق مهم برای شرکت شما در پیش است؟ پیشنهاد می‌کنیم در اینستاگرام با گذاشتن چند استوری این اتفاق را برای دنبال کنندگان خود بازتاب دهید. برای این کار می‌توانید از فضای حاکم بر شرکت خود یک فیلم تهیه کنید. به مواردی که در طول بدست آمدن این موفقیت در شرکت شما اتفاق افتاده است گریزی بزنید. با مشتریان و یا حتی کارمندان شرکت مصاحبه کنید و در نهایت این موارد را در قالب چند عکس و ویدئو، در استوری اینستاگرام آپلود کنید.

فراموش نکنید مثل شرکت Southwest در استوری‌های خود تمرکزتان را روی برندتان بگذارید. استفاده از رنگ‌های موجود در لوگوی شرکت شما و کارهایی دیگر مثل مصاحبه با افرادی که نام شرکت شما رو لباسشان است، می‌تواند روش خوبی برای  نشان دادن برند شما باشد.

در نهایت کسب و کار شما احتمالا اتفاقات هیجان انگیز زیادی برای ساخت استوری دارد. از این فرصت استفاده کنید و به نوعی با جان‌بخشی به برند خود، مشتریان را بیش از پیش به کسب و کار خود علاقه‌مند کنید.

سخن پایانی

شما هنوز هم شیفته استوری اینستاگرام هستید اما هنوز مطمئن نیستید چطور باید از آن استفاده کنید؟ باید بگوییم خوشبختانه به جز این پنج مورد، موارد بسیار دیگری هم هستند که می‌توانید با الگوبرداری از آن‌ها در این زمینه موفق شوید. امروزه بخش استوری در اینستاگرام درحال تبدیل شدن به یکی از موارد اصلی در استراتژی تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی برای بسیاری شرکت‌ها، موسسه‌ها و حتی حساب‌های کاربری دولتی هستند. استفاده از استوری در اینستاگرام نه تنها نشان دهنده آگاه بودن شما از جدیدترین ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی‌ است، بلکه توانایی شما در استفاده از آن را هم نشان می‌دهد.

 

  • مریم قدوسی
  • ۰
  • ۰

آیا استفاده از Google AdWords تاثیرگذار است؟ این سوالی است که بسیاری از کسانی که می‌خواهند به سراغ این نوع از تبلیغات بروند، از خود و یا مشاوران تبلیغاتی می‌پرسند. واقعیت این است که استفاده از Google AdWords یکی از تاثیرگذارترین شیوه‌ها برای افزایش ترافیک وب‌سایت و برندینگ محسوب می‌شود و حتی بسیاری از کمپانی‌های مطرح دنیا نیز از این شیوه تبلیغاتی بهره می‌برند.

اما هنوز هم بسیاری از صاحبان کسب و کارها و مدیران وب‌سایت‌ها هستند که به اثرگذاری گوگل ادوردز باور ندارند. به همین دلیل در این پست می‌خواهیم ۴ مورد از بهانه‌های مخالفان Adwords را بازگو کنیم و سپس بگوییم چرا آنها اشتباه می‌کنند! تا پایان با فرنیان همراه باشید.

 

 

 

بهانه اول: Google AdWords گران است!

با توجه به قیمت دلار در کشور ما و اینکه شما باید هزینه‌های تبلیغاتی ادوردز گوگل را به‌صورت دلاری بپردازید، این بهانه شاید تا حدودی قابل قبول باشد. اما این نکته را نیز از یاد نبرید که هیچ کانال بازاریابی رایگانی در جهان وجود ندارد و قیمت آنها بر حسب میزان اثرگذاری‌شان متفاوت است. در حال حاضر تبلیغات کلیکی در گوگل یکی از بهترینن کانال‌های بازاریابی محسوب می‌شود و طبیعی است که بهای استفاده از آن نیز با دیگر کانال‌ها متفاوت باشد. در صورت استفاده صحیح از Google AdWordss، میزان بازگشتت سرمایه شما، ممکن است تا چند برابر میزان پولی باشد که برای تبلیغات ادوردز پرداخت کرده‌اید. برای کاهش هزینه‌های Google AdWords می‌توانید از ترفندهای زیر استفاده کنید.

کار با پلتفرم گوگل ادوردز را یاد بگیرید: بسیاری از کسانی که سرمایه خود را در گوگل ادوردز از دست می‌دهند، در واقع نحوه کار کردن با این پلتفرم را یاد نگرفته‌اند و بدون آگاهی از ترفندهای آن، دست به اجرای کمپین‌های تبلیغاتی می‌زنند. فراگیری نحوه کار با AdWords به زمان و مطالعه زیاد نیازمند است. برای یادگیری کار با این سرویسس می‌توانید از مطالب وبلاگی، کتاب‌های آنلاین، وبینارها(سمینارهای آنلاین) و غیره استفاده کنید.

دامنه مخاطبان را محدود کنید: اگر بخواهید تبلیغاتتان را به طیف بیشتری از مخاطبان نشان دهید، قطعا باید پول بیشتری را هم در این راه صرف کنید. در این صورت ممکن است تبلیغات شما به مخاطبان نامرتبط نیز نشان داده شود که در این صورت هیچ عایدی نصیب کسب و کار شما نخواهد شد. اما با محدود کردن دامنه مخاطبان به یک طیفف خاص، علاوه بر صرفه‌جویی مالی، می‌توانید در زمان کوتاه‌تری، پیام بازاریابی‌تان را به مخاطبان درست برسانید.

تعیین بودجه و یک استراتژی واقع‌گرایانه: مشخص کردن بودجه یکی از اصول اولیه اجرای تمامی کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی است. به عنوان کسی که می‌خواهد از AdWordss استفاده کند، باید در ابتدا میزان بودجه روزانه را در نظر بگیرید. همچنین سعی کنید که برای مدیریت بهتر روی منابع مالی، کنترل حساب کاربری ادوردز را به‌صورتت دستی در اختیار داشته باشید و از سرویس‌های خودکار استفاده نکنید.

از “Search with Display” استفاده نکنید: قابلیت Search with Display بیشتر برای کسب و کارهایی کاربرد دارد که به دنبال برندینگ هستند و قطعا استفاده از این آپشن،  مقدار منابع مالی بیشتری را نیز می‌طلبد. اما متاسفانه بسیاری از کاربران ناآگاهانه به سراغ استفاده از این آپشن می‌روند و منابع مالی خود را از دست می‌دهند.

گزینه Display Network هم به جای نمایش تبلیغات شما در نتایج جستجو، آن را در تمامی پهنه وب نشان می‌دهد و بازخوردهایی که از تبلیغات در نتایج جستجو و سراسر وب به یک کسب و کار می‌رسد، کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. بنابراین قبل از انتخاب هرکدام از گزینه‌های AdWords، نوع کاربرد آن‌ها را نیز در نظر بگیرید.

میزان بودجه سرمایه‌گذای شده را رهگیری کنید: دلایل مختلفی برای از کنترل خارج شدن منابع مالی وجود دارد که از جمله این دلایل می‌توان به کلیک‌های نامرتبط روی تبلیغات و یا استفاده از حالت خودکار اشاره کرد. به عنوان اجراکننده یک کمپین تبلیغاتی، باید مداوما و به‌صورتی فعال، KPI ها و میزان بودجه صرف شده را بصورت روزانه رهگیریی کنید و تنها در این صورت است که می‌توان از هدر رفت منابع مالی جلوگیری کرد.

بهانه دوم: وضعیت سئو ما مطلوب است و به تبلیغات کلیکی نیاز نداریم!

بسیاری از افراد به دلیل مطلوب بودن وضعیت سئو، فکر می‌کنند که دیگر به تبلیغات کلیکی نیاز ندارند. اما فارغ از اینکه تبلیغات کلیکی در واقع به عنوان یکی از مکمل‌های سئو محسوب شده و می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برای کسب و کار و وب‌سایت آنها داشته باشد.

به علاوه، رسیدن به هدف‌گذاری کلمات کلیدی جدید از طریق ترافیک ارگانیک، یک فرآیند زمان‌بر بوده و گاهی نیز ممکن است که هرگز به نتیجه مطلوب ختم نشود. اما استفاده از تبلیغات کلیکی می‌تواند بهترین یاری‌دهنده شما در هدف‌گذاری کلمات کلیدی جدید باشد.

همچنین باید توجه داشته باشید که انواع و سطوح مختلف کلمات کلیدی، می‌توانند در تغییر الگوهای جستجو تاثیرگذار باشد. سئو برای جستجوهای اطلاعات محور بهترین گزینه است، اما اگر به دنبال جستجوهای تجاری سطح بالا می‌گردید، بهتر است که استفاده از تبلیغات گوگل ادوردز را مدنظر داشته باشید. نکته دیگر در مورد سئو این است که یک سئو عالی، لزوما ۱۰۰ درصد قابل اتکا نیست. برای مثال، ممکن است که برای افزایش ترافیک وب‌سایت، بهترین ترفندها و تکنیک‌های سئو را اجرا کنید، اما با تغییر الگوریتم‌های جستجو گوگل، تمام تلاش‌های شما بی‌ثمر خواهد شد. در صورت استفاده از تبلیغات کلیکی، کنترل تمامی فرآیندها در دستان شماست و هیچ عامل خارجی نمی‌تواند روی نتایج تاثیرگذار باشد. همانطور که در ابتدا هم گفتم، سئو و تبلیغات ادوردز مکمل یکدیگر هستند و در کنار هم معنا پیدا می‌کنند.

بهانه سوم: نرخ تبدیل کمپین‌های AdWords پایین است!

پایین بودن نرخ تبدیل کمپین‌های تبلیغاتی از جمله مواردی است که ممکن است تمامی تلاش‌های تیم بازاریابی و تبلیغات را تحت الشاع قرار دهد. در سال ۲۰۱۳، کمپانی eBay نیز با مشکلی مشابه روبرو شد و کمپین‌های این شرکت نتوانستند نرخ تبدیل مناسبی را به همراه داشته باشند. اما پایین بودن نرخ تبدیل کمپین‌های ادوردز می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از جمله:

ساختاربندی ضعیف حساب کاربری: گاهی اوقات، بازاریابان و اجراکنندگان کمپین‌های تبلیغاتی نمی‌دانند که چگونه باید حساب کاربری خود در Google AdWordss را ساختاربندی کنند. برای مثال، کلمات کلیدی در نظر گرفته شده ممکن است بیش از حد گسترده و نامرتبط باشند و یا کیفیت تعریف آنها نیز مطلوب نباشد. بنابراین ابتدا باید یادد بگیرید که چگونه حساب کاربری خود را ساختاربندی کنید تا از وقوع موارد گفته شده در بالا جلوگیری به عمل آورید.

استفاده غلط از کلمات کلیدی داینامیک: الحاق کلمات کلیدی داینامیک (Dynamic keywords insertion) یکی از قابلیت‌های گوگل ادوردز است که به وسیله آن می‌توان میزان مرتبط بودن تبلیغات و کلیک‌پذیری را افزایش داد. کمپین‌های شرکت eBayy نیز به دلیل ضعف در تعریف کلمات کلیدی داینامیک به شکست ختم شدند. اما در صورتت استفاده صحیح از این آپشن، می‌توان نتایج خیره‌کننده‌ای از Google AdWords بدست آورد.

نامرتبط بودن تبلیغات: مرتبط بودن تبلیغات به نمایش درآمده و کلمات کلیدی از جمله مواردی هستند که بازاریابان باید به شدت روی آن حساس باشند. تبلیغات و کلمات کلیدی باید با صفحات فرود در یک راستا قرار بگیرند و اگر چنین چیزی رخ ندهد، نتایج و عواقب ممکن است زیان‌بار باشد. برای مثال، فرض کنید، شخصی به واسطه کلماتت کلیدی جستجو شده و یا تبلیغات، به صفحه فرود هدایت می‌شود، ولی این صفحه فرود با آن چیزی که او جستجو کرده متفاوت است. در این صورت این کاربر نسبت به وب‌سایت و کسب و کار شما احساس بسیار بدی پیدا خواهد کرد. بنابراین همیشه کلمات کلیدی و تبلیغات را با محتواهای صفحات فرود در یک راستا حفظ کنید.

طراحی ضعیف صفحات فرود: طراحان و بازاریابان ممکن است ساعت‌ها روی ساخت صفحات فرود وقت صرف کنند و یا حتی ممکن است هزینه‌های گزافی نیز برای این صفحات بپردازند؛ اما در نهایت این صفحات فرود با مشکل عدم تبدیل پذیری روبرو هستند. برای ساخت صفحات فرود کاربردی، از طراحان زبده و کاربلد کمک بگیرید و سعی کنیدد بهترین صفحه فرودی را که می‌توانید خلق کنید.

عدم بازاریابی مجدد: کمپانی‌های B2B معمولا حساب ویژه‌ای روی بازاریابی مجدد باز می‌کنند. بازاریابی مجدد به این معنی است که در تمامی زمان‌ها آماده باشید که به کاربران‌تان پیشنهادات مرتبط ارائه دهید و به آنها یادآوری کنید که حضور شما دائمی است. این روزها افراد از طریق کانال‌های مختلف اقدام به جستجو می‌کنند و این بهترینن فرصت برای شماست تا آنها را به خرید محصولات و سرویس‌هایتان مجاب کنید.

بهانه چهارم: زمانی برای مدیریت Google AdWords ندارم!

کمبود زمان یکی از بهانه‌های رایج برای به تعویق انداختن اجرای کمپین‌های تبلیغاتی است. ما می‌دانیم که اجرای صفر تا صد کمپین‌های تبلیغاتی، یک فرآیند کامل زمان‌بر است و وقت زیادی را نیز می‌طلبد. از اختصاص بودجه و زمان گرفته تا رهگیری، تعریف KPI ها و تغییر استراتژی‌های تبلیغاتی. تمامی این فرآیندها به رسیدگی و صرف زمان نیازمند هستند. اما چاره‌ای نیست! برای موفقیت در کمپین‌های تبلیغاتی، صرف زمان یکی از کلیدی‌ترین فاکتورهاست و بدون صرف زمان مناسب، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که نتایج کمپین‌ها باب طبع‌تان باشد.

  • مریم قدوسی
  • ۰
  • ۰
 

بعد از ازدواج و تشکیل خانواده زن ومرد نسبت به یکدیگر دارای حقوق و تکالیفی می شوند که عمل نکردن یا برخوردار نشدن از این موارد ،اثرات بدی را بر خانواده میگذارد. طبق قوانین موجود مهمترین حقوق و تکالیف زن و مرد به شرح زیر است:

همین که نکاح به طور صحیح واقع می شود روابط زن و شوهری بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زن و مرد در مقابل همدیگر برقرار می شود.
 زن و شوهر باید با یکدیگر به خوبی رفتار کنند.

زن و شوهر باید در تربیت فرزندان به یکدیگر کمک کنند

در روابط زن و شوهری، ریاست خانواده از خصوصیات شوهر است و اصل بر این است که مرد مدیریت خانواده را برعهده میگرد.
نفقه زن شامل خوراک، پوشاک و مایحتاج زندگی در عقد دائم برعهده شوهر است.
زن باید در منزلی که شوهر تعیین میکند سکونت داشته باشد مگر آنکه اختیار تعیین منزل به زنن داده شده باشد.
شوهر می تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی (مغایر) مصالح خانوادگی یا حیثیتت خود زن باشد منع کند.
زن می تواند در دارایی خود هر تصرفی که می خواهد بکند و نیازی به اجازه شوهر در این امرر نیست.
طرفین عقد ازدواج می توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقدد ازدواج با عقد لازم دیگر بنمایند. مثلاً می توان شرط کرد هرگاه شوهر زن دیگر بگیرد یا درر مدت معینی غایب شود یا ترک انفاق نماید یا علیه حیات زن سوء قصد یا سوءرفتاری نماید که زندگانی آنها با یکدیگر غیر قابل تحمل شود زن می تواند پس از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهایی خود را مطلقه سازد.

در این قسمت تمامی موارد مربوط به خانواده را به صورت خلاصه برای شما توضیح میدهیم. برای اطلاعات بیشتر درباره هر یک از این موارد و همچنین گرفتن وکیل میتوانید به قسمت مربوط به هرکدام مراجعه کنید.

نفقه زن را میتوان پرداخت نکرد؟

نفقه در زمینه ازدواج دایم مطرح مى شود و در عقد موقت نفقه وجود ندارد مگر اینکه زن و مرد توافق کرده باشند.

در صورتی که زنی به صورت عام یا خاص از همسر خود تمکین نکند، عنوان ناشزه بر وی تعلق می گیرد و در نتیجه پرداخت نفقه از عهده شوهر وی ساقط می شود. (تمکین عام و تمکین خاص در قسمت نفقه برای شما توضیح داده شده است.)

اینکه نفقه به زن پرداخت شده است یا خیر باید توسط مرد اثبات شود. لذا به محض درخواست نفقه از طرف زن مرد ملزم به ارائه ادله مبنی بر عدم تمکین زن است. اثبات نشوز (عدم تمکین) زن در دادگاه حقوق مشخصی مثل قطع شدن نفقه و اجازه ازدواج مجدد را برای مرد فراهم میکند.

مهریه تحت هر شرایطی به زن تعلق میگیرد؟

مهریه به مالی گفته می شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح به زن خود می پردازد یا مکلف به پرداخت آن در آینده می شود.

مهریه چیزی به عنوان جبران خسارت برای زن و وسیله‏ای برای تأمین زندگی آینده اوست.

در مهریه عند الاستطاعه اگر زن تقاضای مهریه نماید ،این تکلیف بر عهده اوست که ثابت کند مرد از دارایی و اموال کافی جهت پرداخت مهریه برخوردار است و بر عکس مرد در اینجا نیازی ندارد که برای دادگاه دلیل بیاورد که قادر به پرداخت مهریه نمی باشد.

فسخ نکاح در چه شرایطی انجام میشود؟

زمانیکه در مرد یا زن صفت خاصی شرط شده باشد و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور آن صفت خاص را ندارد برای طرف مقابل حق فسخ خواهد بود یا مثلا بعد از عقد معلوم شود که دختر قبلا دوشیزگی خود را از دست داده است که مرد میتواند نکاح را فسخ کند.

پس اگر آقایان متوجه شدند که همسرشان دارای بیماریهای موجب فسخ می باشند به هیچ عنوان نباید نزدیکی کنند و در صورت عدم تمایل به ادامه زندگی، دعوای فسخ را مطرح نمایند زیرا بعد از نزدیکی، کل مهر با وجود فسخ نکاح به زن تعلق میگیرد و در صورتیکه موجب فسخ، عنن (یعنی ناتوانی جنسی مرد در امکان برقراری رابطه زناشویی با همسر خود) باشد خانمهای محترم میتوانند نصف مهر را حتی در صورت عدم نزدیکی، از همسرشان دریافت نمایند.

مهریه چگونه اجرا و وصول میشود؟

اگر مهریه عندالاستطاعه باشد زن برای مطالبه این مهریه باید ثابت کند که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه دارد و اگر مرد مال و اموال و یا دارایی نداشته باشد زوجه علاوه بر اینکه نمیتواند این مهریه را از مرد بگیرد حکم جلب شوهرش را هم نمیتواند بگیرد.

در بعضی از موارد مرد دارای مال و اموالی میباشد که زن به تنهایی قادر به معرفی و توقیف این اموال نیست بنابراین زن میتواند وکیل بگیرد تا وکیل برای اجرای مهریه اقدام کند و به دلیل آشنایی وکیل با قوانین و ادارات مختلف میتوانند سریعا اموال مرد را شناسایی کرده و آنها توقیف کند.

زن تحت چه شرایطی می تواند برای تنصیف دارایی(نصف دارایی)ایام زوجیت اقدام نماید؟

یکی از شروط ضمن عقد نکاح که در بندالف عقد نامه قید شده مبحث نصف دارایی می باشد که جهت استحقاق زن اولا طلاق باید به درخواست زوج باشد هر گاه زن اقدام به طلاق نماید این بند شامل حال او نمی شود ثانیا طلاق نباید ناشی از تخلف زن از وظایف شرعی او و سوء رفتار او باشد ثالثا تمام دارایی ایام زوجیت را شامل نمی شود بلکه تشخیص ان به عهد دادگاه بوده که متناسب با وضعیت مالی زوج تعین می گردد و شامل دارایی های قبل از ازدواج نمی باشدو مواردی مانند سهم الارث نیز جزء نصف اموال نمی شود و این اموال باید در زمان طلاق موجود باشد اگر قبل از طرح دعوا مال به فروش رفته باشد یا منتقل شده باشد شامل تنصیف نمی شود

ازدواج موقت در چه شرایطی انجام میشود؟

در حالت کلی ثبت ازدواج موقت لازم نیست مگر با توافق زن و مرد و یا باردار شدن زن ولی از آنجا که ثبت ازدواج دائم اجباری است و عدم ثبت برای مرد مجازات زندان در پی خواهد داشت، مردان به دو روش این ازدواج را ثبت می کنند یا اینکه به دادگاه مراجعه کرده و اجازه ازدواج مجدد را از دادگاه میگیرند که اگر مرد وکیل داشته باشد و همسرش هم تمکین نکند به راحتی قابل دریافت این اجازه میباشد و یا اینکه ازدواج به صورت عادی انجام میشود و سپس همسر دوم از مرد شکایت میکند تا ازدواج را ثبت کند.

آیا ملاقات با فرزند را میتوان از پدر و یا مادر سلب کرد؟

حضانت فرزند و یا ملاقات با فرزند حق و تکلیفی است که قانون برای پدر و مادر تعیین کرده است. حق است یعنی پدر و مادر به دلیل اینکه فرزند آنها میباشد حق خواهند داشت فرزند خود را ملاقات کنند و تکلیف است به این معنی که قانون این وظیفه را بر عهده پدر و مادر گذاشته و پدر و مادر نمیتوانند از نگه داشتن فرزند خود خودداری کنند.

لذا بعد از طلاق مادر میتواند برای گرفتن حضانت فرزند هم اقدام کند. در صورتیکه طلاق توافقی باشد ممکن است مادر در قبال بخشیدن تمام و یا بخشی از مهریه حضانت فرزند را از پدر بگیرد ولی در این صورت هم پدر حق ملاقات (ملاقات چند ساعته) با فرزندش را خواهد داشت.

مرد چگونه میتواند الزام زن را به تمکین بخواهد؟

تمکین یعنی اینکه زوجه باید در اطاعت کامل از شوهر بوده و در این امر هیچگونه کوتاهی نداشته باشد.

مرد ابتدا باید برای اثبات عدم تمکین زن دادخواست الزام به تمکین بدهد به این صورت اگر زن در جواب دادخواست الزام به تمکین پاسخ مناسبی ندهد و بعد از ارجاع کارشناس مشخص شود که زن منزل را رها کرده است و در منزل مرد سکونت ندارد مرد میتواند عدم تمکین زن را اثبات کند.

استرداد جهیزیه از طرف زن به چه صورتی است؟

بیشتر خانواده‌های ایرانی اثاث لازم برای زندگی (جهیزیه) را به دختر می‌دهند تا به خانه شوهرش ببرد که این رسم بنا به دلایل اجتماعی و همچنین به منظور ایجاد اعتبار و فراهم آوردن استقلال مالی برای زن به وجود آمده است.

جهیزیه زن نشانه صمیمیت و نشانی از روح همکاری میان زن و شوهر است، جهیزیه به معنای انصراف زن از مالکیت یا شریک ساختن مرد در آن نیست بلکه مرد می‌تواند از منافع آن با اجازه زن استفاده کند که براساس قانون هیچ حقی را برای شوهر ایجاد نمی‌کند چرا که زن می‌تواند جهیزیه را به دیگری هم انتقال دهد.

حضانت فرزند تا چند سالگی با پدر است؟

برای حضانت و نگهداری طفل که پدر و مادر او از یکدیگر جدا شده‌اند، مادر تا ۷ سالگی (پسر یا دختر فرقی ندارد) اولویت دارد و پس از آن حضانت با پدر است.

دختر در سن ۹ سالگی و پسر در سن ۱۵ سالگی از سن حضانت خارج شده و میتواند خود انتخاب کند که با پدر زندگی کند و یا مادر.

پس از ۷ سالگی هم بعد از اینکه حضانت فرزند به پدر داده شد مادر میتواند برای ملاقات با فرزندش وقت بگیرد.

در طلاق از طرف زوجه اجرت المثل و نحله به ایشان تعلق میگرد؟

برای اینکه به زن اجرت المثل تعلق بگیرد درخواست طلاق نباید از سوی زن باشد و لازم است که شوهر قصد طلاق داشته باشد. البته اگر تقاضای طلاق که از سوی زوج شده است، ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء اخلاق (بد اخلاقی) و رفتار زوجه باشد، در این صورت نیز اجرت المثل به او تعلق نمی‌گیرد.

چنانچه زوجه کارهایی را که شرعا بر عهده وی نبوده، به دستور زوج و با نداشتن قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت المثل کارهای انجام‌ گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می‌کند.

اعسار از پرداخت مهریه در چه شرایطی پذیرفته میشود؟

زمانیکه مرد قصد طلاق زن را دارد باید مهریه ایشان را به طور کامل پرداخت کند و تکلیف حقوق مالی زن را مشخص کند. در بعضی از موارد مردان مهریه را به صورت نقدی پرداخت میکنند که مشکلی در این صورت نخواهد بود.

اما مواردی پیش میاید که مردان قصد طلاق همسر خود را دارند ولی توانایی پرداخت مهریه به صورت یکجا و نقدی را ندارند.

در این صورت مرد میتواند دادخواست اعسار بدهد و اگر اعسار ایشان پذیرفته شد دادگاه میتواند مهریه را قسطی کند تا مرد ضمن اینکه زن خود را طلاق میدهد مهریه را به صورت ماهیانه پرداخت کند.

شروط ضمن عقد چگونه باید تنظیم شود؟

برای تنظیم شروط ضمن عقد به شما پیشنهاد میشود که حتما به وکیل متخصص در امور خانواده تماس بگیرید به دلیل اینکه بی توجهی به هر یک از این شروط میتواند آثار بدی برای هر یک از زن و مرد داشته باشد. هر یک از زن و یا مرد میتوانند این شروط را به گونه ای تنظیم کنند که در صورت تخلف دیگری به راحتی حق طلاق داشته باشند و یا مرد بدون پرداخت نفقه بتواند زن را طلاق دهد.

طلاق به چند دسته تقسیم میشود؟

طلاق به دو نوع رجعی و بائن تقسیم خواهد شد و طلاق بائن نیز به طلاق خلع و مبارات تقسیم میشود.

اولین علت اصلی طلاق در جامعه‌ ایران، نداشتن شناخت مناسب زن و شوهر نسبت به یکدیگر پیش از ازدواج است. به بیان دیگر خانواده و خود فرد نسبت به خصوصیات و ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری شریک آینده زندگی‌اش آگاهی ندارد.

طلاق خلع و مبارات به چه صورتی میباشد؟

در صورتی که کراهت طرفینی باشد یعنی هم مرد نسبت به زن کراهت داشته باشد و هم زن نسبت به مرد، طلاق از نوع مبارات است و اگر کراهت یکطرفه از طرف زن و نسبت به شوهر باشد، طلاق از نوع خلع خواهد بود.

کراهت به معنی نفرت و بی میلی میباشد که شرایط ادامه زندگی برای زن و مرد امکان پذیر نباشد.

مراحل طلاق توافقی بدون حضور زن و مرد چیست؟

در این نوع طلاق همه چیز به توافق زن و شوهر بستگی دارد و معمولا زن و شوهر پس از توافق در مسائل مربوط به زندگی مشترک از جمله مهریه، نفقه، جهیزیه و در صورت داشتن فرزند مشترک حضانت فرزند، برای طلاق توافقی اقدام میکنند.

طلاق از طرف مرد به چه صورتی است؟

حق رجوع و بازگشت به زن برای مرد در نظر گرفته شده است و مرد میتواند به دلیل اینکه طلاق رجعی (یعنی مرد حق رجوع به همسرش را در زمان عده بدون نیاز به تشریفات دارد) میباشد در زمان عده بدون نیاز به تشریفات به زن رجوع نماید. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به قسمت طلاق از طرف مرد مراجعه کنید.

طلاق از طرف زن به راحتی قابل انجام است؟

اگر زن یکی از این شروط ۱۲ گانه را داشته باشد از ناحیه مرد وکیل است خودش شخصاً یا با انتخاب فرد دیگری به عنوان وکیل به دادگاه مراجعه کند و پس از اثبات آن، درخواست طلاق کند. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به قسمت طلاق از طرف زن مراجعه کنید.

برای گرفتن وکیل در خصوص هر کدام از موارد بالا به قسمت مربوطه مراجعه کنید و در هر یک از قسمتهای فوق مراحل و مدارک به طور کامل برای شما توضیح داده شده است. در قسمت زیر مراحل و مدارک طلاق توافقی را به صورت نمونه برای شما توضیح میدهیم.

  • مریم قدوسی
  • ۰
  • ۰

امیدواریم شما از کسانی باشید که تا آخر عمر دردسرهای دادسرا و دادگاه را تجربه نمی‌کنند، اما به هر حال، همیشه مجرمان در کمین شهروندان هستند و ممکن است هر یک از ما روزی قربانی جرمی شویم. در این صورت، برای احقاق حق‌مان چاره‌ای نداریم جز طرح شکایت. اما برای این کار از کجا شروع کنیم؟ قبل از آن بهتر است با 2 اصطلاح آشنا شوید و بدانید کدام‌یک از این 2 نوع شکایت را باید مطرح کنید: حقوقی یا کیفری.

یکی از مشکلاتی که مراجعان دادگستری زیاد با آن مواجه می‌شوند، تفکیک 2 عنوان «شکایت کیفری» و «شکایت حقوقی» است. برای موفقیت در دادگستری، دانستن تفاوت‌های این 2 عنوان بسیار مهم است.
همین اول بدانید که دعوای کیفری مربوط به عملی است که برای مرتکب آن، دادگاه مجازاتت تعیینن می‌کند، ولی برای دعوای حقوقی، دادگاه مجازاتی در نظر نمی‌گیرد و فقط مرتکب عمل را به دادن حقوق قانونی دیگران یا انجام دادن تکالیفش ملزم می‌کند.

شکایت کیفری به چه چیزهایی نیاز دارد

یادتان باشد شکایت کیفری را روی هر کاغذی می‌توان نوشت و به مرجع قضایی برد، اما شکایت حقوقی حتما باید روی ورقه مخصوصی به نام «دادخواست» نوشته شود، وگرنه مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد. شما می‌توانید ورقه دادخواست را از دادگستری‌ها بخرید.  این دو عنوان تفاوت دیگری نیز دارند: شکایت کیفری برای رسیدگی ابتدا به مرجعی به نام دادسرا برده و بعد از انجام شدن تحقیقات در کلانتری و دادسرا، به دادگاه فرستاده می‌شود، ولی دادخواست حقوقی باید مستقیما به دادگاه برده شود.
شکایت‌های کیفری را بدون استفاده از وکیل هم می‌توان در دادگستری مطرح کرد، ولی اکثررر شکایت‌های حقوقی باید به وسیله وکیل دادگستری مطرح شود؛ مثلا برای مطرح کردن شکایت‌هایی که موضوع آنها مالی و بیشتر از یک میلیون تومان است، حتما باید از وکیل استفاده شود. برای مطرح کردن شکایت کیفری (از هر نوعی که باشد) فقط یک تمبر دو هزار تومانی لازم است که در دادگستری روی آن زده می‌شود.

شروع رسیدگی

با شکایت شاکی، دادسرا موظف به رسیدگی می‌شود و نمی‌تواند از رسیدگی به آن امتناع ورزد. برای طرح شکایت، شاکی باید به دادسرایی مراجعه کند که جرم در حوزه آن رخ داده است. بنابراین اگر جرم در مشهد اتفاق افتاده است، نمی‌توانید در تهران طرح شکایت کنید. گام اول، تنظیم شکواییه و تقدیم آن به دادسراست. برای اطلاعات بیشتر در این مورد با وکیل کیفری مشورت کنید.
نوشتن شکایت و تقدیم آن به دادسرا تشریفات دادخواست را ندارد و قانون به‌سادگی از کنارر آنن گذر کرده است. البته شکایتی که به دادسرا ارائه می‌کنید باید حداقل‌هایی داشته باشد که بعدا به بیان آن می‌پردازیم، اما این شرایط و حداقل‌ها بسیار کمتر از بایدها و نبایدهای تنظیم دادخواست است. با وجود اینکه تهیه شکواییه ساده‌تر از دادخواست است، باز هم به شما توصیه می‌کنیم که با یک متخصص در این خصوص مشورت کنید. منظور از «متخصص» کسی است که تخصصی در علم حقوق دارد. بنابراین، برای مشورت، به عریضه‌نویسان دادگاه و دادسرا مراجعه نکنید. بهترین متخصصان در این زمینه، وکلای پایه یک دادگستری هستند.

مراحل رسیدگی به شکایت کیفری

 رسیدگی قضایی در دادگستری 3 مرحله دارد:

* طرح شکایت و شروع تحقیقات
* رسیدگی ابتدایی دادگاه اولیه
 * رسیدگی تجدید نظری برای تنظیم شکواییه و اقامه دعوی کیفری

داشتن اهلیت

در جرایمی که تعقیب آنها منوط به شکایت شخص زیان‌دیده از جرم است، شخص باید اهلیت داشته باشد. اهلیت در قانون جمهوری اسلامی ایران داشتن سن لازم است که برای دختران 9 سالگی و برای پسران سن 15 سالگی تمام است، اما معمولا رویه عملی دادگاه 18 سالگی است. در صورتی که فرد هنوز به سن لازم نرسیده باشد، باید ولی یا قیم او برای شکایت اقدام کند.

شکایت شاکی

جرایمی هست که فقط با شکایت شاکی قابل پیگیری‌اند. این جرایم جنبه‌های عمومی ندارند، مانند جرایم افترا، توهین و فحاشی. در این موارد، بلافاصله پس از تقدیم شکواییه به دادسرا، تعقیب و تحقیقات شروع می‌شود.

اعلام و اخبار ضابطان دادگستری

در جرایم عمومی و غیر قابل گذشت، با اعلام و گزارش، ضابطان دادگستری تعقیب جرایم را دنبال می‌کنند. ضابطان قوه قضاییه اکنون همان ماموران نیروی انتظامی هستند. با این حال، در بعضی موارد، نیروی مقاومت بسیج و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی نیز به عنوان ضابطان دادگستری محسوب می‌شوند.

مواردی که باید در شکواییه درج شود

شکواییه را می‌توان در کاغذ معمولی صادر کرد و نیاز به کاغذ خاصی ندارد. در تنظیم شکواییه باید موارد زیر را نوشت: 1- نام، نام خانوادگی، نام پدر و نشانی دقیق شاکی 2- موضوع شکایت با ذکر تاریخ و محل وقوع جرم (تاریخ اعلام شکواییه به دادسرا باید قید شود) 3- ذکر ضرر و زیان مالی که به مدعی وارد شده و قابل مطالبه است. 4- مشخصات و نشانی مشتکی عنه (متهم) یا مظنون 5- ادله و اسامی و مشخصات و نشانی شهود و مطلعان. پس از درج موارد فوق و تکمیل شکواییه، شاکی باید آن را امضا و به دادسرا یا دادگاه مربوط ارائه کند. دادسرا یا دادگاه پس از انجام دادن بررسی‌های لازم، دستورات مقتضی را برای پیگیری به ضابطان قضایی اعلام می‌کند.

ذی‌نفع شکایت

یادتان باشد بعضی از جرایم هستند که باید شاکی خصوصی داشته باشند تا رسیدگی به آنها در دادسرا شروع شود. در این پرونده‌ها، فقط شخصی می‌تواند طرح شکایت کند که ذی‌نفع باشد. اگر گذرتان به کلانتری یا دادسرا افتاده باشد، حتما شاهد جر و بحث افرادی با مقام‌های دادسرا بوده‌اید که برای پیگیری پرونده خویشاوندان و آشنایان مراجعه کرده‌اند و با پاسخ منفی مقام‌های قضایی و کارمندان روبه‌رو شده‌اند. معمولا این افراد خیلی زود از کوره در می‌روند و حس می‌کنند که در مسیر شکایت آنان سنگ‌اندازی شده است. این در حالی است که معمولا هیچ سوء نیتی در این باره وجود ندارد.
مقام‌های قضایی و کارکنان دادگاه‌ها برای رعایت قانون و البته حفظ حقوق شاکی و متهممم نمی‌توانند اطلاعات پرونده‌ها را در اختیار هر کسی قرار دهند. به هر حال، هنگام طرح شکایت، از شاکی درباره مشخصات و نشانی‌اش سوال و هویت و سمت شاکی در طرح شکایت احراز می‌شود. چه ‌بسا شخصی اعلام شکایت کند، ولی در طرح آن ذی‌نفع نباشد. برای مثال، در جرایم قابل گذشت مانند ترک انفاق یا فحاشی، اگر اعلام‌کننده شکایت ذی‌نفع در طرح دعوا نباشد، دادسرا به شکایت او ترتیب اثر نخواهد داد؛ مانند اینکه کسی به دلیل ترک انفاق دوستش از سوی همسر او طرح شکایت کند! در این حالت، چون وی فاقد سمت در طرح شکایت است و ذی‌نفع نیست، به شکایت او ترتیب اثر داده نمی‌شود.

رسیدگی به اتهام متهم

بعد از اینکه شکایت را مطرح کردید، مرحله تحقیقات مقدماتی شروع می‌شود و دادسرا به کمک ضابطان دادگستری به تحقیق در مورد جرم و تعقیب متهم می‌پردازد. اگر دلایل شما کافی باشد، متهم به طریق قانونی احضار یا دستگیر می‌شود و در اولین فرصت و قبل از اتمام 24 ساعت از زمان دستگیری، صریحا و به روشنی، دلایل توجه اتهام به او تفهیم شود. توجه داشته باشید که سرنوشت شکایت شما در این مرحله هنوز معلوم نیست.

 
  • مریم قدوسی
  • ۰
  • ۰

اجور معوقه

اجاره عقدی است که به موجب آن مستأجر مالک منافع عین مستأجره می شود، اجاره دهنده را موجر و اجاره کننده را مستأجر و مورد اجاره را عین مستأجره گویند، عقد اجاره به مانند عقد بیع در زمره عقود لازم قرار دارد بنابراین بین طرفین و قائم مقام قانونی آنها لازم است. مگر اینکه به رضای طرفین اقاله و یا به علت قانونی فسخ شود.

عقد اجاره بر هر دو رکن منعقد کننده این رابطه یعنی موجر و مستأجر تکالیفی را وضع می نماید ممکن است در ایفای این وظایف قراردادی، از ناحیه هریک از طرفین اختلال بوجود آید، موجر باید عین مستأجره را به اجاره گیرنده تسلیم نماید واگر از تسلیم و تحویل مورد اجاره امتناع نماید به درخواست مستأجر از دادگاه، موجر ممتنع اجبار به تحویل می شود، مستأجر نیز در قبال استفاده و بهره مندی از منافع ملک مورد اجاره می بایست اجاره بهای مورد اجاره را در مواعدی که بین طرفین مقررشده است تأدیه نماید و درصورت عدم تعیین موعد نقداً باید بپردازد.

لذا مستأجر تکلیف دارد اجاره بهای معینه را در سر موعد به موجر بپردازد و پرداخت این اجور به تعویق بیافتد و موجر موفق به دریافت آنها نشود، مستأجر شرعاً و قانوناً به عنوان مدیون، بدهکار این اجور معوقه که میزان آن حین العقد به عنوان اجرت المسمی تعیین گردیده خواهد بود. اطلاعات بیشتر در این مورد را در وکیل ملکی ببینید.

منظور از اجورمعوقه مجموع اجاره بهای پرداخت نشده توسط مستأجر در خلال ایام تصرف وی به میزان معین و معلوم بین موجر و مستأجر می باشد، لیکن ممکن است تصرفات مستأجر به بعد از انقضاء مدت عقد اجازه نیز در عین مستأجره تسری پیدا نماید و حتی بدون اذن و اجازه موجر در استفاده از مورد اجاره به تصرفات خود ادامه دهد، در این وضعیت به علت برطرف شدن عقد اجاره سابق که فقط برای مدت معینی اعتبار داشته دیگر موجر ملتزم به دریافت همان اجاره بهای قبلی مذکور در عقد نمی باشد بلکه در قبال عدم تحویل مورد اجاره و تصرفات بعدی مستأجر که منتفع از عین مستأجره بوده و این استفاده وی بر مبنای اصل عدم تبرع عرفاً و قانوناً مجانی نخواهد بود، متقابلاً موجر را مستحق استیفا اجرت و بهای ایام تصرفات بعد از رابطه استیجاری با مستأجر نموده که اصطلاحاً میزان ارزش مالی استفاده از مورد تصرف بعد از منتفی شدن عقد اجاره به علت پایان مدت اجاره را اجرت المثل نامیده اند که میزان دقیق آن بین طرفین نامعلوم و غیرمعین است و از سوی کارشناس تعیین می گردد.

البته باید توجه داشت که مطابق مفهوم مخالف ماده ۴۹۴ و منطوق ماده ۵۰۱ قانون مدنی انقضاء مدت اجاره با اجازه مالک به تصرفات خود در مورد اجاره ادامه دهد وقتی باید اجرت المثل بدهد که استیفاء منفعت کرده باشد مگر اینکه مالک اجازه داده باشد که مجاناً استفاده نماید ولیکن اگرمستأجر عین مستأجره را بیش از مدتهای مزبوردر نظر طرفین در تصرف خود نگاه دارد و موجر هم تخلیه ید او را نخواهد، موجر به موجب مراضات حاصله یعنی رضایتی که علی الظاهر از سکوت موجر استنباط و احراز می گردد که تمایل قلبی داشته مستأجر همچنان متصرف ملکش باشد و تخلیه او را درخواست نکرده است، برای بقیه مدتهای تصرف وی و نسبت به زمان این تصرفات موجر تنها مستحق اجرت مذکور قبلی بین طرفین است نه اجرت المثل که صرفاً در مواقعی مطالبه می شود که مستأجر بدون اجازه مالک ادامه تصرف بعد از انقضاء مدت اجاره داشته باشد..

  • مریم قدوسی
  • ۰
  • ۰

براساس قانون مدنی، پس از فوت متوفی موضوع توسط اداره ثبت احوال در رایانه ثبت گردیده و سپس شناسنامه آن فرد باطل و گواهی فوت صادر می‌شود.


در مرحله بعدی، یکی از وراث با مراجعه به دادگاه (شورای حل اختلاف) فرم مخصوص «انحصار وراثت» را دریافت و اسامی افرادی که از متوفی ارث می‌برند را با مشخصات کامل و نسبت آنها با مرحوم در آن فرم درج می‌کند و مدارک و مستندات خود را از جمله گواهی فوت متوفی، شناسنامه و کارت ملی (اصل و کپی) کسانی که ارث می‌برند را پیوست می‌نماید و همراه دو شاهد که متقاضیان ارث را می‌شناسند، به یکی از دفاتر اسناد رسمی برده تا آنها با گواهی امضا، وراث را تأیید نمایند.

سپس یکی از متقاضیان ارث، فهرست کلیه اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول متوفی را به اداره دارایی منطقه محل سکونت فرد فوت شده ارائه داده تا گواهی «مالیات بر ارث» دریافت کند. براساس ماده 20 قانون آئین دادرسی در امور مدنی، فرد متقاضی همراه مدارک از جمله گواهی فوت متوفی، فرم انحصار وراثت، گواهی مالیات بر ارث، شناسنامه و کارت ملی (اصل و کپی) متقاضیان دریافت ارث و استشهادیه شهود که به تأیید یکی از دفاتر اسناد رسمی رسیده باشد، به دادگاه محل سکونت‌شان مراجعه کرده و درخواست صدور گواهی انحصار وراثت را در دادخواستی نوشته و به قاضی ارائه می‌دهد. قاضی پرونده نیز پس از بررسی اسناد و مدارک، دستور چاپ یک نوبت آگهی در یکی از روزنامه‌های کشور را با هزینه فرد متقاضی صادر می‌کند تا در مدت یک ماه اگر فردی اعتراض و یا ادعایی درباره این پرونده و اموال فرد متوفی داشته باشد، به دادگاه مراجعه کند و حقی از کسی ضایع نشود و پس از این مدت اگر کسی ادعایی نداشت، قاضی به استناد دلایل و مستندات پرونده، با صدور گواهی انحصار وراثت، سهم‌الارث وراث را براساس نسبت آنها با متوفی صادر خواهد کرد.

اگر فردی پس از صدور گواهی انحصار وراثت به حکم دادگاه اعتراض داشته باشد، پرونده  برای رسیدگی به ادعای آن فرد به دادگاه تجدیدنظر ارجاع خواهد شد.

  • مریم قدوسی
  • ۰
  • ۰

وکالت را در لغت بدین صورت معنا می نمایند: کسی را برای انجام کاری به نمایندگی خود برگزیدن و وکیل در لغت نیز به معنی گماشته، نماینده و کسی که به او اعتماد کنند و کاری را به او بسپارند و موکل نیز کسی است که کار را به او میسپارند و به او اعتماد و کفایت می کنند، از نظر قانون مدنی وکالت عقدی است که بموجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نائب خود می نماید (ماده ۶۵۶ قانون مدنی) و وکالت نیز عقدی است که به موجب آن وکیل به انجام عمل قانونی بحساب موکل ملزم می شود ( ماده ۶۹۹ قانون مدنی).

حال می خواهیم بدانیم در امر طلاق که یک نوع ایقاع است (ایقاع انجام عمل حقوقی یکطرفه) و با توجه به اینکه مرد می تواند در هر زمانی و به هر دلیلی زن خود را طلاق دهد می تواند به همسرش وکالت دهد که نامبرده بوکالت از سوی وی طلاق را جاری سازد و زن با داشتن چنین وکالتی باید به چه نحو اقدام نماید که امر طلاق صورت پذیرد.

چگونگی وکالت در طلاق

وکالت در طلاق به عنوان یک اصل کلی پذیرفته شده است و می تواند این وکالت ۱- بصورت خاص باشد بدین معنی که شوهر به همسر خود وکالت دهد در صورتیکه شوهر ظرف مدت یکسال غایب شد و یا یک سال نفقه ندهد بتواند برای طلاق به دادگاه مراجعه کند و وکیل در طلاق باشد.
۲- وکالت عام و مطلق، شوهر به همسرش بگوید که وکیل در طلاق خود به هر طریق و شرایطیی هستی، البته زن علاوه بر وکالتی که شوهر در امر طلاق به وی می دهد میتواند از طرق قانونی ( مواردی که قانونگذار در قانون مدنی بر شمرده است مانند سوء رفتار- عسر و حرج و همچنین شروط وکالت ضمن عقد نکاح که در سند نکاحیه درج شده است مانند اعتیاد مضر به مصالح خانوادگی – ترک منزل بمدت ۶ ماه و غیره استفاده نموده و ضمن مراجعه به دادگاه خود را مطلقه سازد. برای اطلاعات بیشتر طلاق از طرف زوج را ببینید.
نحوه استفاده زن از وکالتنامه رسمی اعطایی در خصوص چگونگی امر طلاق، چون اقامه هرر دعوایی در دادگستری منوط به وجود خواهان و خوانده می باشد و از طرفی نیز لازم است که خوانده ذیل دادخواست صدور گواهی عدم امکان سازش بصورت توافقی را امضاء نماید و سپس در دادگاه حضور یافته و مراتب توافق و سازش بعمل آمده را نیز تائید نماید لذا بر این اساس پس از اینکه زن دادخواست طلاق توافقی را تحریر و سپس دو فقره امضا یکی از جهت خودش و بعنوان خواهان و دیگری بجای خوانده (شوهرش) در ذیل دادخواست نمود آنرا به دادگستری ارائه و پس از اینکه به شعبه ارجاع گردید، می بایست به احدی از وکلای دادگستری مراجعه و وی را بعنوان وکیل همسرش انتخاب نماید که ایشان به نمایندگی از خوانده (مرد) در دادگاه حضور یابد و بر اساس اختیارات مندرج در وکالتنامه رسمی که شوهر به همسرش داده است یا خواسته طرح شده موافقت نماید و سپس دادگاه مبادرت به صدور گزارش اصلاحی جهت اجرای صیغه طلاق با توجه به قانون حمایت خانواده سال ۹۲ می نماید و متعاقبا زن با ارائه رای موصوف به یکی از دفاتر ازدواج و طلاق درخواست اجرای آنرا می نماید و سپس زن ذیل اسناد و مدارک مربوط به امر طلاق را به نیابت از شوهرش امضاء می نماید و بدین طریق امر طلاق صورت می گیرد

  • مریم قدوسی
  • ۰
  • ۰

دفترچه‌های ازدواج که در دفاتر ازدواج ثبت می‌شوند دارای بند‌هایی هستند که در صورت امضاء از سوی شوهر، زن این اختیار را خواهد داشت که پس از حصول این شرایط راسا در دادگاه‌های خانواده حاضر شده و تقاضای طلاق نماید.

 در بند «الف» این عقد نامه‌ها آمده است: ضمن عقد نکاح خارج لازم زوج شرط کرد هرگاه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتار وی نبود، زوج موظف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با او به دست آورده است طبق نظر دادگاه بلاعوض به زوجه منتقل کند.
 در بند «ب» آن نیز ضمن عقد نکاح خارج لازم زوج به زوجه وکالت بلاعزل با حق توکیل غیر می‌دهد که زن در صورت تحقق شرایطی، از ناحیه مرد وکیل است خودش شخصاً یا با انتخاب فرد دیگری به عنوان وکیل به دادگاه مراجعه کند و پس از اثبات ادعا، درخواست طلاق کند.
شروط ضمن عقد نکاح شامل 12 شرط است که به آن شروط دوازده گانه عقد نکاح می‌گویند. این شروط عبارتند از :
1- زن می‌تواند از دادگاه تقاضای صدور طلاق کند، در صورت خودداری شوهر از دادن خرجی زن و انجام سایر حقوق واجب زن به مدت 6 ماه.
 2- دومین شرط ذکر شده در عقدنامه که به زن اجازه طلاق می‌دهد، بدرفتاری زوج است به حدی که ادامه زندگی را برای زوجه غیر قابل تحمل کند.
 3- سومین شرطی که با وجود آن زن اختیار طلاق دارد، بیماری خطرناک غیر قابل درمان مرد است در حدی که سلامت زن را به خطر اندازد.
4- شرط چهارم دیوانه بودن مرد است در زمانی که امکان فسخ وجود ندارد.
5- پنجمین شرط مندرج در عقدنامه، اشتغال مرد به کاری است که به حیثیت و آبروی زن و مصالح خانوادگی او لطمه بزند در این صورت زن می‌تواند تقاضای طلاق کند.
 6- محکومیت شوهر به مجازات 5 سال حبس یا بیشتر، یا به جزای نقدی که بر اثر ناتوانی از پرداخت، منجر به 5 سال بازداشت شود یا به حبس و جزای نقدی که مجموعاً منتهی به 5 سال بازداشت یا بیشتر شود و حکم مجازات در حال اجرا باشد نیز یکی دیگر از شروط ضمن عقد نکاح است که به زن امکان مطلقه شدن را می‌دهد.
 7- ابتلاء زوج به هر گونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خللی وارد آورد و ادامه زندگی را برای زوجه دشوار کند مانند اعتیادی که منجر به بیکاری مرد، فروش اثاثیه منزل و وارد نمودن ضرر به سلامت جسمی و روحی زن و فرزند شود.
 8- هشتمین شرطی است که به استناد آن زن حق طلاق می‌یابد. چنانچه زوج زندگی خانوادگی را بدون عذر موجه ترک کند یا اینکه 6 ماه متوالی بدون عذر موجه غیبت کند، زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه و بدون حضور شوهر طلاق خود را ثبت کند.
 9- از جمله مواردی که دادگاه تقاضای زن را برای طلاق می‌پذیرد و در عقدنامه نیز ذکر شده، محکومیت قطعی زوج بر اثر ارتکاب به جرم و اجرای هر گونه مجازات اعم از حد و تعزیر است که مغایر با حیثیت و شئون خانوادگی زن باشد تشخیص این امر نیز با توجه به وضع و موقیعت زن و عرف و موازین دیگر با دادگاه است.
10- دهمین شرط از شروط دوازده گانه عقد نکاح، بچه‌دار نشدن مرد پس از گذشت 5 سال از زندگی مشترک به جهت عقیم بودن یا عوارض جسمی دیگر است که در این صورت زن می‌تواند تقاضای طلاق کند.
11- همچنین چنانچه زوج مفقودالاثر شود و ظرف 6 ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود نیز دادگاه حکم طلاق را صادر می‌کند.
12- آخرین شرطی که زوج در عقدنامه آن را امضا می کند و اختیار طلاق را به همسرش می‌دهد، ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر است که در صورت وقوع این مورد، زن حق طلاق را از مرد می‌گیرد.
 زن علاوه بر شرایط مندرج در قباله ازدواج می‌تواند حق سکونت که اختیار تعیین محل سکونت را به زن واگذار می کند، حق تحصیل و حق اشتغال یا هر شرطی که مخالف اقتضای عقد نکاح نباشد را در سند ازدواج خود با توافق شوهر درج کند.
 با تحقق یکی از شرایط دوازده گانه و اثبات آن در دادگاه، زن می‌تواند با استفاده از وکالت ضمن عقد با مراجعه به دادگاه خانواده و طی تشریفات قانونی نسبت به اجرای طلاق از طرف زوجه اقدام کند.
در مواردی هم اتفاق می‌افتد که مرد و زن بر سر داشتن حق طلاق زن بدون هیچ پیش‌شرطی رضایت دارند یا زنانی در پی دریافت این حق هستند که این مورد خارج ار این دوازده شرط در صورتی محقق می‌شود که مرد در دفاتر استاد رسمی «وکالت در طلاق» را به زن بدهد که در این صورت زن هر زمانی و فارغ از هر پیش‌شرطی می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند.
  • مریم قدوسی